星期四, 四月 07, 2005

Language Dilemma

Saya terpaksa cakap bahasa di sini, sigh~ bahasa saya macam sampah!!! Arrgghhhh~~~ Kenapa?!?! Adakah saya orang Malaysia? Soalan itu selalu mengelirukan saya, itulah kesusahan kepada pelajar sekolah Cina. Saya selalu berasa bahasa kita seperti bahasa negara luar kepada saya. Sebenarnya, Saya sentiasa bangga menjadi seorang rakyat Malaysia walaupun kawan saya bukan fkir macam itu...

Ada beberapa cikgu Melayu selepas dengar bahasa saya, mereka bertanya:"Kamu dari sekolah mana?" Sigh... Saya berasa sangat malu, saya memalukan sekolah saya, Mr.Tan, maafkan saya. "Dari sekolah persendirian" bukan sesuatu alasan yang melindungi diri, tetapi itulah satu motif kepada saya untuk menjayakan bahasa saya. Orang lain kata:"Pelajar dari sekolah persendirian boleh menguasai ketiga-tiga bahasa dengan baik" Haha.... jangan kata bahasa Malaysia, kadang-kadang, ada orang juga tidak dapat berkommunikasi dalam bahasa Kantonis dengan baik (Saya adalah salah satu), tetapi orang yang tidak tahu bahasa Cina tentu akan rugi pada masa depan.... Haha!! Saya sangat bangga kerana saya mampu mencakap, menulis, membaca, mendengar dengan sangat profesional dalam bahasa yang digunakan oleh 1'380'000'000 orang di dunia... Wuahahaha....

Ok... change mode to English, this few days really busy with something, this is a hardship for me, sometimes my mind couldn't concentrate on studies. May God bless me, Allah bless me, Buddha bless me....Tomorrow, I will talk about a person, a shameful and shameless man in the world!! He is a SHAME of our Chinese...

Then, our biology presentation was extremely wonderful, recalling:"A long time ago inside a body union far, far away…. There was a group of civilians (mainly is fat and cholesterol ethnically) who dissatisfying the brutal rule of Empire of Heart, forming rebel alliance to overthrow the empire. The rebel forces grouping at an important transportation pathway, called coronary artery that connecting the empire and surrounding organ states, and interrupting the blood circulation oftentimes. Years by years, two parties failed to solve the problems on the table. Finally, the wars broke out. There were three famous heartic wars happened between imperial army of Heart and Rebels: Arteriosclerosis, Hypertension and Myocardiac Infarction...."
Image hosted by Photobucket.com

没有评论: